Transkrypcja video „Symptomatologia najczęstszych ostrych bólów brzucha”

Witam państwa ponownie tym razem zajmiemy się symptom, a teologią, czyli objawami najczęstszych ostrych bólów brzucha.

No zaczniemy od zapalenia wyrostka robaczkowego jako no źródła właśnie tysiąca niespodzianek nawet dla najbardziej doświadczonych lekarzy. I co jest charakterystyczne dla zapalenia wyrostka robaczkowego?

Początek dolegliwości jest stopniowy. Przypominam sobie pacjentkę, którą miałem na obozie harcerskim, która miała na początku tego obozu. Zgłosiła się do mnie, bo byłem tam lekarzem z powodu No taki nieżytu żołądkowo jelitowego pobyła jeden dzień na obserwacji w namiocie.

Wszystko ustąpiło?

No i odbyła cały sprawie obóz, ale prawie no właściwie w przeddzień wyjazdu pojawiły się ponownie te objawy, choć bardziej nasilone.

No jaki obejrzałem ponownie? No to okazało się, że to bardzo już przypominać. Zaczyna zapalenie wyrostka robaczkowego, a tydzień minął od pierwszych objawów do tego. No i w końcu okazało się, że było to zapalenie wyrostka Robaczkowego i była operowana nawet w szpitalu.

Rejonowym, bo już nie byliśmy w stanie dojechać do Warszawy, ani rodzice dojechać do niej.

Lokalizacja to ciekawe, bo najpierw jest to ból trzewny. To jest w okolicach pępka, czyli w okolicach środka brzucha, czyli wśród brzusiu okolicach Pępka i wraz tym jak to zapalenie narasta i objawy narastają.

Ból przemieszcza się do prawego dołu w.

Gta, wszyscy wiemy, że to jest klasyczny obraz, w którym występuje zapalenie wyrostka robaczkowego.

Początkowo charakter bólu jest rozlany, potem coraz bardziej zlokalizowany. No jest bardzo zlokalizowany. Oczywiście w przypadku jego perforacji i zapalenia otrzewnej w tej lokalizacji promieniowanie może być dotyczyć prawego Dolnego kwadrantu brzucha i nasilenie. Wbrew pozorom no poza momentem, kiedy dojdzie do perforacji, nasilenie jest średnie, stąd no szereg pomyłek.

Przez nikogo tak naprawdę nie za widział jednych, jeśli chodzi o zapalenie wyrostka robaczkowego, tu państwo widzą, że on może być.

EE ułożony w bardzo różnych kierunkach może być naprawdę, ale było w dół w zależności od może być za kąt niczy coz tu strzałką jest pokazane odą i wtedy daje w ogóle bardzo niespecyficzne objawy.

Może przylegać jak tutaj do jelita i być przyczyną przejściowy właśnie tak, jak miała ta dziewczynka objawów tak zwanych żołądkowo jelitowych, czyli biegunki, która później ustąpiła.

Może być również też nieprawidłowo położony, bo może by znajdować się.

Iza kąt niczego, ale w okolicy pod wątrobowej. No i dawać już bardzo nie typowe objawy.

No charakterystyczne dla.

EE yy zapalenia wyrostka robaczkowego są objawy różnego typu wyrost, co wy tu są 2 z nich przedstawione nazwy większości z Państwa są mam nadzieję ze znane, więc nie będę ich bardzo tutaj opisywał. Lepiej chyba na nie spojrzeć niż o nich bardzo dużo mówić.

Inne częste przyczyny ostrego bólu brzucha ich symptom symptom a tologia jest bardzo ważne, żeby mieć ją wbitą w głowę, dlatego, że ona jest dość typowa i powinna się nam każdy z tych dolegliwości układać w pewną całość i sugerować, że dotyczy to na przykład trzustki albo pęcherzyka żółciowego, albo czegokolwiek innego, jeśli chodzi o zapalenie pęcherzyka żółciowego.

To początek jest zwykle gwałtowny. Szybki bóle są w prawym górnym kwadrancie brzucha.

Zlokalizowane mogą właśnie to są mówiliśmy na wstępie. Promieniować do łopatki, stąd mylić nas co do przyczyny i lokalizacji tej przyczyny bólów i nasilenie zwykle jest średnie, aczkolwiek oczywiście u niektórych może być bardzo znaczne, jeśli chodzi o zapalenie wyrostka robaczkowego.

To rozwój przebiega zapalenie trzustki. Rozwój jest bardzo szybki. O to są bóle bardzo ostre bóle zlokalizowane są w nadbrzuszu i promieniują do pleców, zwłaszcza do lewej strony pleców. Zwykle jest to ból zlokalizowany pod lewym pod żebrem albo na plecach.

Eee, a jeśli chodzi o plecy, to w środkowej części pleców i nasilenie jest do bardzo, bardzo intensywnego, wymagającego. Jak wiemy z doświadczenia, czasem nawet leków silnych leków przeciwbólowych, z grupy opiatów. Jeśli chodzi o perforację wrzodu żołądka, jest to zjawisko rzadkie, ale muszę powiedzieć, że niedawno.

Nie wiem, czy to nie była pierwsza notka. Byla jedna z nielicznych, których widziałem u dzieci perforacji żołądka. Mieliśmy taki przypadek i mamy właściwie jeszcze w tej chwili w klinice, ale w perforacja szczęśliwie dokonała się nie do jamy otrzewnowej, tylko w kierunku trzustki, czyli na plecy.

W związku z tym nie było tak gwałtownych objawów, jakby to było, gdyby to była perforacja do jamy otrzewnowej. Tutaj początek perforacja to jest gwałtowny.

Może dojść do wstrząsu bardzo szybko. Ból zlokalizowany jest w nadbrzuszu.

Ll początkowa jest zlokalizowany w nadbrzuszu, potem jest rozlany no bo dochodzi do rozlanego zapalenia otrzewnej. Nie promieniuje nasilenie, jest naprawdę znaczne tak jak państwo pamiętają, jak przedstawiałem. No to jest ten prawie tak silny ból i jak przy pęknięciu tętniaka aorty.

Jeśli chodzi o niedrożność jelita cienkiego, to również początek schorzenia jest gwałtowny. Dolegliwy właśnie zna, jak ponieważ pochodzi z jelita cienkiego.

No to dolegliwość jest około pępkowa. Charakter bólu jest rozlany, nie promieniuje i nasilenie przynajmniej początkowo jest średnie. Oczywiście jest to bardzo indywidualne odczucie. Posługujemy się odpowiednią skalę.

I te wrażliwości ludzi są bardzo zróżnicowane, jednych boli dramatycznie, a inni mają już perforację prawie i jeszcze bardzo niewiele ich boli. No tak, to jest.

Zapalenie żołądkowo jelit kotowe, bez względu na to, czym jest wywołany, to dolegliwości narastają stopniowo.

EE zwykle bóle są około pępkowe, rozlane o charakterze korkowym, no bo to wraz z tym zaraz po takim kulkowym często bólu brzucha pojawia się luźny stolec i znowu boli, boli, boli, boli, boli, boli i na chwilę przychodzi wraz z oddaniem stolca.

No i takie fale przechodzą nasilenie bólu jest zróżnicowane. Jak mówiłem, w dużej mierze też zależne od indywidualnej percepcji bur.

Zapalenie w miednicy małej. No to był narasta stopniowo ze.

Cykle dotyczy lewego Dolnego Kwadrant, a bądź no odczuwany jest jeszcze niżej w miednicy zlokalizowany dość wyraźnie może promieniować, promieniować, do uda i nasilenie jest średnie.

Pęknięta ciąża pozamaciczna, ból jest gwałtowny, dotyczy lewego dawnego kwadrant ale albo miednicy małej, bez względu na to, czy to jest prawostronny czy lewostronny.

Pęknięcie ciąży jest zlokalizowany dość i zlokalizowany dość dobrze przez pacjenta nie promieniuje i nasilenie jest średnie do dużego.

I teraz taki diagram dla państwa, no postępowania na przykład w Izbie przyjęć, w zależności od tego, z jakim rodzajem bólu ostrego dziecko trafia do Izby przyjęć. Jeżeli etiologia wydaje się wirusowa i dziecko jest odwodnione.

I nie może przyjmować płynów doustnie noco się zdarza w ciężkim odwodnieniu, czyli takim, który jest powyżej 9% ubytku masy ciała to takiego pacjenta powinniśmy nawadniać dożylnie przez 12 do 24 godzin przynajmniej początkowo nic doustnie, ale jeżeli skon startujemy, że to jest ostry nieżyt żołądkowo jelitowy, na przykład rota wirusowy czy jakikolwiek inny, to możemy również zacząć.

Ja pacjenta karmi i jeżeli się pacjent na nawodni i poprawi, może wyjść do domu.

Jeżeli ma objawy niespecyficzne, nie ma wzmożonego napięcia powłok, nie ma ro zdjęcia brzucha, gorączkę marbo nie lub niewielką.

Nie ma biegunki wymiotów. To takiego pacjenta możemy skierować do domu, oczywiście informując go, że jeżeli się po pogorszy, to powinien wrócić. Jeżeli jego stan się pogorszy albo pojawią się jakieś nowe objawy powie.

Winien wrócić do Izby przyjęć i dajemy mu do nawadniania, ponieważ nie jest ciężko odwodniony, więc możemy mu dać do nawadniania płyny klarowny, ale oczywiście najlepiej płyn do nawadniania doustnego. No taki jaki zaleca SP giant czy wh oczy szereg innych tego typu organizacji.

Jeżeli mamy objawy niejednoznaczne, dziecko jest wyraźnie sprawia wrażenie chorego. Stąd ten cudzysłów. To co mamy tutaj po prawej stronie? Będę na razie.

Ale badanie fizykalne, no podstawowe badania dodatkowe nie dają nam jasności. Przepraszam.

Nie dają nam jasności, to wtedy niewątpliwie powinniśmy zasięgnąć konsultacji chirurgicznej, czyli należy przyjąć pacjenta do oddziału, czy też do.

Oddziału znajdującego się obserwacyjnego przy sorze nie dajemy takiemu pacjentowi nic doustnie.

Płyn wydarzenie i EE po konsultacji oczywiście chirurgicznej powtarzamy często badanie fizykalne, badania pomocnicze, jeżeli są oczywiście potrzebne. Jeżeli u pacjenta wystąpi poprawa po 24 godzinach, może on być zwolniony do domu. Jeżeli wystąpi pogorszenie po 24 godzinach nawadniania i obserwacji, to niezbędna jest oczywiście konsultacja chirurgiczna i postępowanie chirurgiczne. Jeżeli będzie takie wskazane.

Jeżeli mamy brak poprawy po 24 godzinach, no to prowadzimy już w warunkach szpitalnych. Dalszą diagnostykę, no do endoskopowej włącznie. W zależności od sytuacji klinicznej. Jeżeli pacjent w Izbie przyjęć ma cechy tego, co określamy mianem ostrego brzucha, czyli punktową tkliwość.

Biegunkę ze znacznym rozdęcie mieli do wymioty żółciowy objawy odczynowe, krwawe stolce albo smoliste stolce jakąś wyczuwalną masę w brzuchu. To to w taki pacjent wymaga natychmiastowej konsultacji chirurgicznej.

Zwykle ląduje u chirurgów do odpowiedniego leczenia chirurgicznego, czyli w stosunkowo szybkim okresie trafia na stół. Oczywiście być może będzie miał wykonane jakieś badania pomocnicze.

Wyjaśniające, co to jest za przyczyna, ale czasem jest to laparotomia zwiadowcza i postępowanie w zależności od sytuacji.

Dziękuję państwu za tą kolejną odsłonę bólów brzucha i niebawem spotkamy się już na z.

Czy też będę będę z państwem omawiał przewlekłe bóle brzucha?