Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych

Nie masz konta? Zarejestruj się!

Porada psychologiczna dziecka urodzonego przedwcześnie

prof. dr hab. n. med. Maria Katarzyna Borszewska-Kornacka
Opieka powypisowa nad dzieckiem urodzonym przedwcześnie ODC. 5/6

Case study: Oporada psychologiczna mamy oraz wczesniaka.

Transkrypcja video Porada psychologiczna dziecka urodzonego przedwcześnie

00:00:20

To długi dzień dla was dzisiaj, prawda? Wizyta pierwsza wizyta w poradni to Wszystko troszkę trwa. Wiem, że jakieś jest już troszkę zmęczone.

00:00:29

Ale też chciałabym jakoś chwilkę z panią o nim porozmawiać. Widziałam przed chwilą badanie pana doktora. Widziałam, jak eryk był tam świetnie się zachowywał.

00:00:39

Fill jaki on jest silny, prawda? Wzięła to pan, jaką podnosi głowę jak na brzuszku leży to to jest w ogóle.

00:00:46

To jest niezwykła umiejętność takiego człowieka i to, co pani wcześniej mówiła, że on lubi trzymać za palce tak, no to też pokazał za wszystkie partie pana doktora. To jest też trzymał niezwykle mocno zrozumiałam.

00:01:00

Też wiedziałam, że on w czasie tego badania, bo już zmęczony on troszkę mu się ulewało na początku potem kichał i miał czkawkę.

00:01:07

To tak jak pan doktor powiedział to oznaki zdrowia, ale to też takie dla nas jasne sygnały. Mam już dość, Jestem zmęczony. To Wszystko, co się dzieje długo trwa. Taki mały człowiek mam tak mówi każdy jego zachowanie.

00:01:21

Jest właśnie takim takim językiem, które musimy jakoś rozszyfrować. Widzę, że jak teraz nie spuszcza wzroku spaniu, on tak lubi patrzeć w pani twarz. Tak w ogóle by się wpatrzeć. Nowi się patrzeć.

00:01:35

A mogę go na chwilkę wziąć i popatrzeć jako jak on patrzy. Nie wiem, czy to będzie taka dobra pozycja. Ważne jest, żeby Pani też tutaj widzi.

00:01:44

Czesie, rzecz Q jakieś dziwne twarze do ciebie mówią, tak, mam dla ciebie coś ciekawego, kiedyś się tym bawiliśmy już zobaczyć, co ty powiesz na to?

00:02:00

Trzymać się za główkę cały czas ciekawe to jest.

00:02:13

Scieżkę pogubiłeś życie, chwilka przerwy, bo to naprawdę był długi dzień czy o to.

00:02:22

Jeszcze spróbujemy.

00:02:35

No w prawą stronę, dużo łatwiej w lewą, trochę trudniej. No tak, to jest, jak się wiele tygodni leży w inkubatorze i wszystkie ciocie mówią z prawej strony. Tak, tak się przyzwyczaiłeś.

00:02:55

Techno razu jak go kładę powinnam część jego teraz kłaść na tej lewej stronie tą główkę.

00:03:01

Pan co.

00:03:02

Myślę sobie, że warto to robić jakoś tak równomiernie, bo łatwo w tym wieku, po kilku tygodniach częstszego okładania na lewą stronę sprawić, że ta lewa strona będzie ll taka dominująca. Proszę zobaczyć, on po prostu uwielbia słuchać.

00:03:18

W sumie.

00:03:23

Lubię też mieć ręce blisko siebie.

00:03:27

Teraz jest zupełnie spokojne. Już po tych stresach wcześniejszych zdążył odpocząć i jest bardzo.

00:03:34

Bardzo ciekawski.

00:03:36

Ale kto to do ciebie tutaj mówi ojej taki głos, którego nie znasz. No cześć to ja.

00:03:48

Chwilkę przerwy, to co ja robię, to takie trochę wsparcie go tak, bo oczywiście mogłabym go wyjąć z tego kocyka, ale on jest takim okruszkiem, że nie chodzi nawet o ciepło, tylko chodzi o to, żeby on lepiej czuł swoje ciało. Troszkę się zaniepokoił eś, nie wiesz o co chodzi, lubisz jak coś się dzieje, dobra?

00:04:12

Ostatni raz ostatnio widziałam, że nie lubisz tych dźwięków, tylko wolisz same.

00:04:31

Pani, widzi pani to wyraźnie, że on potrafi popatrzeć na tą piłkę i wodzić wzrokiem.

00:04:40

Poprzednim razem, jak się spotkałyśmy z tymi zabawkami, to on nie bardzo lubił słuchać. Wolał patrzeć w tej chwili. Wygląda na to, że to Wszystko zależy od jego po prostu nas minutach nastroju.

00:04:53

On teraz troszkę odpoczął, pewno się najad jest spokojniejszy i właściwie mu to nie przeszkadza. Też nabrał pięknego koloru. Jest taki zaróżowione.

00:05:02

I się tutaj rusza z ciekawością. Chciałam tak, ale teraz już ziewam i mówię dość dość tak, oddam go pani.

00:05:14

Jeszcze chciałam kilka rzeczy powiedzieć o tym. No właśnie o tym, co on w tej chwili robią, to pięknie pokazuje, jak zaczyna się robić.

00:05:23

Trochę trudno tą sam korzysta ze swoich rączek, wkłada je do buzi i na chwilę potem pozwala mu się to wyciszyć. Unko i.

00:05:32

Czasem mamy taką pokusę, żeby te rączki zakrywać, zakładać za długie rękawki albo.

00:05:38

Haha No wiesz czujesz mamy chciałbyś jeść? Tak, mama to zawsze zapach MEGA.

00:05:43

Może podam pani butelkę, chce go pani do kraju.

00:05:45

EE EE.

00:05:50

No właśnie, to chciałam panią uspokoić, bo czasem mamy się denerwują, że u innych dziecko jest spokojną.

00:05:52

To też.

00:06:00

U nich płacze, a to jest tak, że naprawdę te maluchy jak są głodne, czują zapach mleka. To mama ma po prostu już zrealizować tą potrzebę.

00:06:12

I stąd te płacze w ramionach mamy.

00:06:15

Eee o to chodziło, tak o to chodziło.

00:06:21

Więc tak, jak słuchałam wcześniej, eryk powinien się właśnie urodzić jak na noworodka.

00:06:29

Potrafi wiele rzeczy, ale to też pan doktor to powiedziała, to tylko podkreślę, że dzieci przedwcześnie urodzone mogą rozwijać się nie harmonijnie, ponieważ niektóre umiejętności są już bliższe wieku życia. No bo on ma doświadczenia życia.

00:06:46

Poza pani brzuchem, tak on wiele tygodni się z panią spotykał. Zna pani zapach, zna Pani głos? Natomiast niektóre umiejętności są absolutnie z takiego samego początku na przykład.

00:07:01

Jego umiejętności.

00:07:02

Hov tak to co on w tej chwili potrafi zrobić, to w pozycji na brzuszku, jeśli mu pomoże, jeśli go tak ułożymy, potrafi sobie uwolnić nosek, żeby oddychać spokojnie.

00:07:14

Natomiast jak leży na pleckach trudno, bo przełożyć głowę tak może jakby był w bardzo dobrym nastroju i byśmy go bardzo zachęcali, to by mu się to udało, ale generalnie nie oczekujemy tego od niego. Tak to, czego oczekujemy, to to, że będą się rączki składały do środka.

00:07:32

Też przy naszej pomocy to spowija, nie?

00:07:35

Taki tak jak w tej wkładce czy w pieluszkę pomaga mu podnieść napięcie i spowoduje to, że te rączki są.

00:07:44

To jest dla niego bardzo ważne rozwojowo won w tej rączki wkłada do buzi, zaczyna je za chwilę obserwować na następnej wizycie, jak się spotkamy za kilka tygodni, to pewno już będzie Pani wiedziała, jak on się bawi tymi rączkami, jak to jest jego najlepsza zabawka? Czy pani jakoś chciała o coś dopytać?

00:08:05

EE na ten moment.

00:08:08

Yyy główka, kiedy się robi bardziej taka?

00:08:14

To pytanie pewno bardziej jeszcze do pana doktora, ale generalnie fill jakby główka jest bardzo plastyczne i to Wszystko zależy od tego, jak on będzie pielęgnowana.

00:08:24

On ma doświadczać różnych pozycji i ta główka ona ja wiem, że ona jest troszkę bardziej spłaszczona po prawej stronie.

00:08:32

No tak, ale ona się właśnie będzie wyrównywał, a poprzez te zabawy, jak też będzie miał coraz dłuższe takie okresy takiej czujności jak w tej chwili, że będzie spokojny, będzie miał otwarte oczy, bo wtedy jest taka pora na zabawę z nim, czyli zabawa, to biorę go przed siebie, nie do niego mówię.

00:08:51

Mogę mu coś pokazywać, ale dla noworodka najciekawsza jest twarz ludzka. Teraz trudno to pani pokazać. Znaczy, ja nie umiem tego pani pokazać z tego powodu, że mam zasłonięte usta.

00:09:04

A noworodki tak są.

00:09:06

Zaprogramowane, że patrzą na oczy i usta. Tak i to je fascynuje.

00:09:12

Więc dobrze, że pani o to zapytała, bo chciałam powiedzieć o zabawkach. On nie potrzebuje żadnych zabawek zabawką dla niego jest mama Tata świat, który on widzi.

00:09:24

Oczywiście są takie pokusy, żeby pokazać mu kolorowe książeczki czarno biały. Można to zrobić, bo jakby trochę przyjemności trzeba w tym życiu mieć tak i takiej normalności, ale nigdy nie zostawiamy tego na stałe w łóżeczku, tylko na przykład pokazujemy, bawimy się z nim tak i mówimy, popatrz i on wtedy patrzy.

00:09:44

I wodzi wzrokiem. Dlaczego nie zostawiamy dlatego, że.

00:09:48

Nie potrafię odwrócić wzroku, tak i później musi patrzeć, patrzeć, patrzeć i albo się ze złości. Nas zawoła powie, Mamo, pomóż mi, zabierz to już, albo po prostu zaśnie.

00:10:02

Ale mówię, wszystkie zabawki, które są w naszych rękach, są ok. Natomiast ale przez pierwsze tygodnie dziecko potrzebuje, mamy i taty.

00:10:13

No tak on patrzę to te.

00:10:14

No niezwykle długo jest właśnie w tym okresie takiej czujności. Nawet.

00:10:20

To się badania, które dla nikogo nie jest przyjemne, bo trzeba być rozebranym. Tak on pięknie się był trochę zmęczony, ale nie protestował za bardzo.

00:10:31

Jestem ciekawa, jak to będzie się zmieniało w czasie. Na razie widać na razie wygląda, że to jest taki chłopiec, którego łatwo zrozumieć. Tak mi się wydaje. Czy Pani też ma takie?

00:10:42

Tak, że wiadomo, o co mu chodzi.

00:10:42

Raczej swoje potrzeby, więc.

00:10:48

Super, czy coś jest jeszcze o nim?

00:10:54

Na ten moment ja wiem, że duża dzisiaj było, więc będzie jeszcze przestrzeń do do do spotkania się w przyszłości.

00:11:04

Chyba nie chyba już Pani Wszystko.

00:11:07

Tylko chciałam powiedzieć, że do psychologa można chodzić się z dzieckiem, które nie mówi.

00:11:12

Pytanie tylko raz, że to, że tu nie chodzi o rozmowę, że chodzi po prostu o spotkanie, jesteście niezwykłą parą.

00:11:22

Już taka będzie zazdrosny. Wiesz arek, to ja pani bardzo dziękuję pani kasiu.

00:11:27

Dziękuję asterysk.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały