Transkrypcja video Dziecko z hiperglikemią i cukrzycą w gabinecie pediatry

Kolejna grupa pacjentów to dziecko z cukrzycą hiperglikemii ją w gabinecie pediatry.

Na pewno część państwa takich pacjentów też ma pod swoją opieką jakość o tak diabetologicznych widujemy tych pacjentów WCO kilka miesięcy, także pierwszym lekarzem i najważniejszą, do którego takie dziecko się zgłasza.

W przypadku choroby to jest lekarz pediatra i tutaj mamy przykład pacjentki w wieku 10 lat chorującej na cukrzycę od 4 lat leczonej insuliną, podawaną za pomocą pompy insulinowej.

I ta dziewczynka zgłosiła się z powodu bólu gardła, trudności w przełykaniu gorączki.

EE obrona dodatkowo bo wziął character, notowała, utrzymuje się mniej hiperglikemia. Jak widać tutaj na obrazku tak wyglądało jej gardło, czyli nalot na migdałkach, badaniu przedmiotowym dziecko bez objawów, infekcji, przewodu pokarmowego bez brzuch jest miękki, niebolesny, nie ma biegunki. No i teraz.

Szukała patronko EE swego pediatry pediatra rozpoznaje angine, włącza antybiotykoterapię. Zgodnie z zaleceniami to jest zawsze do rozważenia, czy ten antybiotyk w tabletkach czy w syropie. Pamiętajmy, że jeżeli podamy go w se robię, gdzie Jestem to dodatkowo połączony do tego ser.

Substancja słodząca w formie cukru. No to taki pacjent musi podać sobie dodatkową dawkę insuliny. Podobnie jeżeli mówimy o lekach przeciwgorączkowych, więc jeżeli jest szansa podania tych preparatów tabletkach, no to na pewno będzie to z korzyścią dla tego pacjenta.

Ale mamy tutaj dodatkowo objawy ze strony przewodu pokarmowego, a więc ból brzucha.

Dodatkowo jest hiperglikemia, no i teraz jest pytanie, czy ten był żuchwa tylko i wyłącznie towarzyszy Anglii nieco może się zdarzyć i nieraz się zdarza, czy też są tutaj już objawy ketozy, objawy pocz wstępne Kwasicy Ketonowej, bo jak pamiętamy te objawy rozwijającej się ketozy to również hiperglikemia. Ból brzucha wymioty może się dołączyć zapach.

A co panu? Nie każdy czuł, że jedna osoba czuje i jest jej wtedy łatwiej. Są osoby, które absolutnie tego zapachu nie wyczuwają, nie ma co.

Na swoje popełnienie, to ta jest stawiać, no cuz mala akurat ta dziewczynka tego dachu nie prezentuje i tutaj warto jest, żebyście państwo jako pediatrze też się zainteresowali tym dzieckiem od strony właśnie.

Tej hipoglikemii i ewentualnej ketozy, czyli zapytali jaka jest obecna gign, jakiej są średnie wartości z glukometru, bo może się okazać, że to jest w ogóle bardzo źle wyrównany PAD.

Który ma te średnie wartości rzędu nie wiem czy 100 mg na decylitr to widać nas zazwyczaj na glukometrze że ma hemoglobine pikowaną 11 12 albo w ogóle naście ale w ogóle bardzo dawno nie było u lekarza diabetologa. Czy miał oznaczane ketony? Ten pacjent powinien mieć oznaczone w takiej sytuacji ketony.

Jest to rzecz bardzo istotna, to taki wykres wartości glikemii. Każdy punkcik to oznaczone stężenie glukozy i widzimy, że w trakcie choroby te średnie wartości glikemii one potrafią się istotnie być wyższe niższe w tym okresie, kiedy to dziecko nie jest chore.

No i teraz jeżeli mamy taką hiperglikemii nie bez ketozy, czyli te ketony są ujemne, to oczywiście takie dziecko dostaje leczenie antybiotykoterapię dostaje leczenie przeciw gorączkowe, trzeba go poinformować że on sam powinien wiedzieć że należy zwiększyć dawkę insuliny różnie 30 50% czasami jeszcze więcej to już jest po stronie pacjenta, natomiast jeżeli mamy hiperglikemii jeste palą to sytuacja jest trudna.

Misza, dlatego tutaj no zawsze mogło dojść do jakiegoś zatkania zestawu infuzyjne go dużo istotnie zwiększonego zapotrzebowania na insulinę i taki pacjent musi włączyć standard leczenia hiperglikemii z Kato zdązyli podajemy tutaj panem solinę, podmieniamy cały zestaw infuzyjne, często sprzyja woda z cytryną, no akurat tutaj jak dziecko ma angine to raczej.

Nie będziemy takiego pojenia preferowali ze względu na silny ból gardła, ale pełnią wiele elektrolitowe i do rozważenia kontakt z ośrodkiem diabetologicznych.

Gdyby te elementy nie doprowadziły do normalizacji stężenia glukozy i ustąpienia ketozy, ale warto pacjentom przypomnieć o konieczności oznaczania keta. No bo oni sami często o tym zapominają, szczególnie jak są dobrze porównaniami i wcześniej.

Nie było żadnych problemów i te wartości glikemii były prawidłowe.

Taka patofizjologia rozwoju kwasicy ketonowej. Czyli jaki to może być pacjent, który do państwa potencjalnie trafi z taką z takim przypadkiem, czyli hiperglikemii i ketozy?

To może być się pacjent, który już długo choruje, który jest pod państwa opieką. Oczywiście może być tam nowe rozpoznanie cukrzyca, w której mówiliśmy szczególny kłopot. Mamy z pacjentami nastoletnimi, którzy potrafią omijać dawki insuliny tam.

No co przeczytałam, jest domagająca i cza.

Sam taki pacjent nie ma siły na włączenie tej terapii, ale również proszę zobaczyć infekcja, operacja, czyli te momenty, stres te te momenty, kiedy wzrasta nam istotnie zapotrzebowanie na insulinę, jak również problemy z samą insuliną.

Gorące dni nikt jest insulina zostawiona w samochodzie, która się przegrzała, czy też nie drożny zestaw ich zeynep u tych pacjentów, którzy stosują terapię pompową.

Fill to chodzi tutaj do wzrostu hormonów kąt regulacyjnych i mamy patofizjologia rozwoju cukrzycowej kwasicy Ketonowej, czyli spadek utylizacji glukozę.

Teraz tak bliko benowi za wzrasta glukoneogenezy, a teraz pan nam hiperglikemia dochodzi tutaj to glukozy i do Drezna osmotyczne i do istotnego odwodnienia istotne utraty elektrolitów wzrastało smolarnia.

I zaczyna nam się rozwijać. Lipoliza dochodzi do wzrostu ketogenna ze. W efekcie mamy rozwój kwasicy ketonowej.

Takie kryteria diagnostyczne, które możemy znaleźć w zaleceniach Polskiego Towarzystwa diabetologicznego tak wiekami, a powyżej 250 mg na decylitr ale może to być powyżej 2 to zazwyczaj ona jest rzeczywiście.

Taka wyższa to ph krwi poniża je 7 3 tutaj już mówimy o cukrzycowej kwasicy ketonowej, stężenie wodorowęglanów poniżej 15 milimoli na litr e oczywiście ciała ketonowe w moczu bądź w surowicy i lokalnie Jonowa powyżej 12.

Czyli l takiego pacjenta, którego stwierdzamy już cukrzycową Kwasicę Ketonową. Naturalnie odsyłamy do szpitala i jeszcze dodatkowo organizujemy transport na przejechanie. To do tego szpitala tak, żeby to Wszystko było bezpieczne.

Na pewno miastem mieszkaniu mamy takiego pacjenta z infekcją siebie w gabinecie.

Z panią pannę o powikłaniach w czasie tej infekcji, czyli niekontrolowanej hiperglikemii właśnie tych cukrzycowej kwasicy Ketonowej, która może się tutaj rozwinąć się odwodnieniu u tego pacjenta.

Ten pacjent no taki piernik N ja sama z siebie będzie powodowała utratę płynu, utratę elektrolitów, no i duże dawki insuliny z kolei mogą spowodować hipoglikemię.

EE, także ważne jest, żeby przypomnieć temu dziecku rodzicom, żeby sprawdzali aktualne średnie stężenie glukozy zalecane, a glikemia jest między 72 80 mg na decylitr z ketonami we krwi poniżej 0 6. Mimo nim na l można takie to one sprawdzić we krwi glukometrem aby apa one są te paski. Niestety pełnopłatne albo.

Paski do oznaczania ketonów w moczu tutaj już tak. No może mniej to będzie ilościowo. Plusami będziemy sobie oznaczać i zabarwieniem tych pasków, ale mamy taką możliwość i zawsze proszę państwa, jeżeli mamy objawy z przewodu pokarmowego, hiper glikemię konieczne jest oznaczenie ketonów. Pamiętajmy o tym i przypominajmy pacjentom to naprawdę uchroni niektórych z nich przed rozwojem cukrzycowej kwasicy ketonowej.

Bardzą sobie większą dawkę insuliny, albo wcześniej będzie konieczna hospitalizacja.

I teraz chciałabym państwu kilka się zatrzymać na dziecku z hiperglikemii u i cukrzycą. W trakcie zawodów sportowych zdarza się, że jako lekarze Pediatrzy mamy pod swoją opieką grupę dzieci w trakcie zawodów sportowych. Ja akurat tu trafia nam się dwunastoletni młody człowiek, który trenuje grę w piłkę.

No takie aktywne sportowa dla dzieci współpracą jest bardzo wskazana. Mamy znakomitych sportowców, którzy też chorują na cukrzycę typu pierwszego.

Także nie ma to żadnych przeciwwskazań, żeby taki pacjent, który jest dobrze wyedukowany, aktywnie uprawiały sport. Ten również sport wyczynowy. No i tutaj mamy dwunastoletniego chłopca, który trenuje.

M grałem w piłkę nożną oferuje naco przed samą od 3 lat jest świetnie wyrównane hemoglobina glikowana 6,5, ale okazuje się przed meczem, że taki młody człowiek magik mje 3 spa miligramów na decylitr tłumaczy, że poda już sobie dawkę korekcyjną mi sumę. Chcę tutaj wbiegać na boisko, ale trener zgłasza się do państwa z tym zawodnikiem z pytaniem, co tutaj robi, czy ma to dziecko puścić?

Na to boisko oczy też nie mamy państwo czum nie sprawdzacie i okazuje się, że ta hiperglikemia jest od 4 godzin i zastanawiacie się, czy takie dziecko może wziąć udział w zawodach sportowych w mieście sobie?

No, może on wam mówiłem mogę taki wysiłek, zaraz ja będę miał niskie stężenie glukozy, ale macie taki grupą myśl, że no może wymagać, mimo że to długotrwały niedobór nie solinę zagraża rozwojem kwasicy.

Za krasza rozwojem ketozy.

EE no tutaj niestety nie może, bo rzeczywiście taki długotrwały niedobór nie słoniny zagraża rozwojem ketozy fill i jak państwo popatrzycie sobie na zalecenia Polskiego Towarzystwa diabetologicznego? Zachęcam tam jest taki rozdzialik poświęcony właśnie wysiłkowi fizycznie.

Pacjenta z cukrzycą to hiperglikemia powyżej 300 mg na decylitr, która utrzymuje się ponad 2 godziny. Jest przeciwwskazaniem do wzięcia udziału w zawodach sportowych, a właśnie tutaj u tego dziecka mamy do czynienia z taką sytuacją, a więc mówimy, no trudno, kochanie, trzeba wcześniej oznaczać stężenie glukozę przynajmniej tą godzinę czy jeszcze wcześniej. Jeżeli są zawody sportowe tak żeby rzeczywiście przygotować się do wyjścia.

Na boisko, a teraz Nie możesz wziąć udziału w tych zawodach.