Patofizjologia AZS

dr n. med. Agnieszka Krauze
Atopowe zapalenie skóry a alergia pokarmowa ODC. 3/3

Patofizjologia AZS wraz z pielęgnacją skóry niemowląt w prewencji wyprysku kontaktowego i alergii pokarmowej

Transkrypcja video Patofizjologia AZS

No jak co co my tu mamy w tym atopowym zapaleniu skóry yy jaka jest patofizjologii?

Jaka jest patofizjologia atopowego zapalenia skóry? No przede wszystkim można powiedzieć bardzo złożona EE mamy nieprawidłową immunologia, czyli mamy zaburzone limfocyty, mamy dysregulacji immunologiczną ll mamy często złą genetykę i jep genetykę, co jest niezwykle istotnie istotne w obecnych czasach przy dużym skażeniu środowiska, dużym smogu kontakcie z różnymi pyłami.

EE widzimy to u pacjentów, którzy się przemieszczają z terenów wiejskich do miasta stają się rodzicami naszych alergików, przy zupełnie ujemnym wywiadzie alergicznym ll albo czasem bardzo niewielkim.

No i mamy tą dysfunkcję bariery skórnej ll. Mamy też D biorę obejmującą zarówno jelita, jaki skórę mamy tendencję do kolonizacji gronkowcem i dlaczego jest istotna o znajomość tej pato fizjo?

Logi bo tutaj możemy mieć różne interwencje lecznicze możemy mieć prewencję także tutaj stosowanie powiedzmy probiotyków fill, czy też jeśli chodzi o tą kolonizację gronkowcem kąpiele w podchloryn.

Niektóre też weszły w tej chwili w standard terapii atopowego zapalenia skóry, czyli jakby taka terapia, no zdecydowanie skrojona na miarę u każdego pacjenta.

Coś inaczej.

Teraz co wiemy, to uszkadza skórę ll wiemy, że te czynniki zewnętrzne to, co jest określane jako expose tomy, są niezwykle istotne i to rozmawialiśmy o alergenach zarówno pokarmowych.

Jakie alergenów wziewnych, ale także infekcje wirusowe, bakterie ll wreszcie zanieczyszczenia środowiska, czynniki drażniące ll no nawet dym w otoczeniu.

Do dziecka.

EE ja tutaj chciałam pokazać taką pracę, która jest pracą opublikowaną w w ciągu ostatnich lat fill i pokazującą jak środki piorące, czyli detergenty uszkadzają nabłonek.

Dotyczy to zarówno nabłonka dróg oddechowych, jak i nabłonka skóry. El wiemy, że jak są utrzymana integralność komórek między sobą tej tej bariery naskórkowej ll te komórki są ściśle ze sobą jakby spoj.

Żonę fill, natomiast te detergenty uszkadzają to spoiwo komórki jakby się rozchodzą, czyli to mamy eee. Te połączenia stają się luźne i i przez to przenikają.

To jest substancje szkodzące, to znakomicie widać w badaniach, w nisko w mikroskopie elektronowym, ale też to, jak zastanawiamy się na przyczynach zaostrzenia i w ogóle wystąpienia atopowego zapalenia.

Góry to to proszę spojrzeć. Jak się zmieniło w ciągu lat częstość prania jak młodsi z kolegów porozmawiają ze swoimi babciami na temat zwyczajów kilkadziesiąt lat temu?

Czy było tak, że całe ubranie z człowieka szło do pralki czy całe ubranie dziecka było prane 2 razy? Koszulki się nie zakłada, 2 razy spodenek się nie zakł.

Beata LI maleńkie ilości tych detergentów zostają na ubrankach i stanowią ten czynnik drażniący także tu bardzo jest to istotne. Ja też na przykład podkreślam zawsze przy leczeniu pacjentów z AZS em konieczność.

Yy oddzielnego stosowania szamponu od ciała, czyli zwłaszcza dotyczy to powiedzmy starszych dzieci. Najpierw moją głowę szamponem powiedzmy nad wanną czy umywalką, a po.

Potem myją ciało mydłem szampon zawsze dodatku zawiera dodatkowe substancje, które dodatkowo mogą stanowić ten czynnik drażniący skórę i zwłaszcza dotyczy to skórę twarzy. No ale jak poza tym, jak dzieci siedzą w wannie i polewają się szamponem, to ten szampon ma zły wpływ na całe ciało LI. My musimy prowadzić taką analizę i takie takie śledztwa, dlatego, że mamy coraz więcej pacjentów, z którymi no bardzo trudno sobie poradzić. Mają bardzo.

Nasilone zmiany skórne?

Teraz czy czy można zapobiec temu uczuleniu przez skórę to, że można się uczulić przez skóry na pokarmy jest wiadome od stosunkowo krótkiego czasu.

To właściwie Brytyjczycy pierwsi wysunęli to podejrzenie, że najpierw jest tak, że jest pewien defekt skóry El i te alergeny przenikają przez skórę i występuje to uczulenie przez skórę i idea jest generalnie taka, że w tej chwili.

Totoro, jak rozmawiamy o tolerancji, to powinno być tak, że dziecko stykając się przez skórę z alergenem, spożywa również ten.

Alergen, czyli Wszystko to, co jest zewnątrz w domu. EE, mały pacjent kończy 6 miesięcy i powinien dostać to do jedzenia i wtedy wytworzy mu się tolerancja. Także myślę, że ta teoria brytyjska to mi się jak najbardziej sprawdza też w tej chwili w praktyce.

Ll i co tutaj jakby dla yy potwierdzenia jeszcze kolejne kolejne prace, gdzie są badane badane jest był w domu pół pokarmowy i okazuje się, że ekspozycja na pył orzechowe u dzieci, które mają tą skórę zmienioną mają te cechy, choć nawet niewielki atopowego zapalenia skóry zwiększa ryzyko uczuć.

Lenia i wystąpienie alergii pokarmowej, dlatego w wielu krajach EE gdzie yy alergia na orzechy jest?

Istotna jest istotnym problemem medycznym ll. Dlatego te orzechy są pod kontrolą lekarską wprowadzane tak wcześniej i teraz. Czy możemy z zapobiegać alergii pokarmowej, czy czy w ogóle jest coś do zrobienia w tych naszych zaleceniach? No jak to co z tą skórą L?

Od wielu lat są prowadzone w wielu krajach badania dotyczące wczesnym go stosowania emolientów prewencyjnie jako prewencji wystąpienia atopowego zapalenia skóry kilka lat temu ukazały się badania japońskie, które się wydawały takie optymistyczne.

Oni smarowali z niemowlęta od początku od urodzenia i publikowali badania, z których wynikało, że te ich grupa pacjentów ma zdecydowanie mniej.

Yy alergii pokarmowej natomiast teraz dosłownie w miesiąc temu ukazały się badania, która badania przegląd systematyczny z meta analizą obejmujące yy 17 publikacji prawie 6000 uczestników ll i obserwacje te dotyczyły niemowląt w pierwszym roku życia. I jakie były wnioski z tego przeglądu?

Jako pierwszy wniosek to taki, że regularna pielęgnacja skóry dziecka polegająca na stosowaniu l'orient UE w okresie niemowlęcym prawdopodobnie nie zapobiega wyprysk owi ani alergii pokarmowej i 2 wniosek. Regularna pielęgnacja skóry w prawidłowym wyjściowym stanem skóry prawdopodobnie zwiększa ryzyko wystąpienia u nich zakażenia skóry.

Czyli no jesteśmy w punkcie wyjścia, ale ja tak myślę, że dla tych z nas, którzy no leczą pacjentów pediatrycznych, to yy znowu jakby wychodzi na to, że czasami ten zdrowy rozsądek w pielęgnacji niemowląt fill i jeżeli ta skóra jest prawidłowo nawilżona, to nie należy na niej ją kłaść olejków emolientów, tylko zostawić ją w spoko.

Panią natomiast, jeśli ona występują niej cech, suchości, czy czy też zmian, to wtedy na pewno trzeba pielęgnować. Natomiast no to profilaktyczne stosowanie nie jest rozwiązaniem, no nie ratuje nam fill naszych niemowląt.

Yy i teraz co jeszcze tutaj yy co jeszcze mamy w tej prewencji?

To dosłownie sprzed kilku dni. Lel wytyczne Europejskiej Akademii Alergologii, które się ukazały dotyczący profilaktyki alergii pokarmowej u niemowląt i małych dzieci. Aktualizacja, poprzednie się okazały w 2014 roku fl profesor Szajewska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego jest w tym grupie eksper.

Tów i jakie kluczowe zmiany były? Proszę spojrzeć. Pierwsze zalecenie, unikanie stosowania w pierwszym tygodniu życia dziecka, mieszanki mleka krowiego w postaci standardowego mleka modyfikowanego jako pokarmu uzupełniającego.

Dotyczy to wyłącznie pierwszego tygodnia życia, czyli tutaj, żeby nie było kontaktu z białkiem mleka krowiego, to jest to fill. Ja myślę, że tutaj ja tak skomentuje jako praktykujący, ale.

Geolog że, rzeczywiście, jak zbieramy Wywiad u pacjentów z problemami anafilaksji, zwłaszcza do doty anafilaksji na białko mleka krowiego, to mnie się zdarza.

Niejednokrotnie w tym wywiadzie jest słyszeć o tym dokarmianiu. W tym pierwszym tygodniu życia mieszankami przez przez kilka dni, w każdym razie, no w tej chwili mamy to w zaleceniach jako unikanie. Następny szalenie ważna.

Zalecenie kluczowa zmiana to jest wprowadzenie do diety niemowląt w wieku 4 6 miesięcy w ramach żywienia uzupełniającego dobrze ugotowanego jaja.

Ja sl INA i to jest dla nas, dla Polski to jest to jajo, czyli mamy dobrze ugotowane jajo nie jajecznicę, która jest taką naszą ulubionym pediatrycznym daniem ll teraz jeśli chodzi o jaka ilość tego jaja fill no tutaj ja słuchałam niejednokrotnie wykładu pani profesor Venter to jest dietetyk pedia.

EE australijsko brytyjsko amerykański w różnych ośrodkach uniwersyteckich. Pracowała i jest taką jakby guru dla alergologów, jeśli chodzi o dietetykę, to profesor zawsze podkreśla, to jest to ma być jedno jajo na tydzień, czyli ta ilość jest niewielka.

Zaczynamy od maleńkich ilości i stopniowo zwiększając, ale ta zabezpieczająca ilość nie jest taka duża. Natomiast co te ożeż?

Te orzeszki dotyczy to populacji, w których występuje duża częstość alergii na ten ten alergen, czyli bo w Polsce to jest często tak, że ja pytając się rodziców pytam się oto spożycia orzeszków orzeszków ziemnych.

Czasem mamy mówią, a ja w ogóle kilka razy w życiu jadłam, nie lubię. Nie można wprowadzać interwencję, która się ma nijak do diety.

To rozszerzanie diety powinny być też charakterystyczne dla innego rejonu geograficznego. Powinno być zgodne też z pokarmami, które są spożywane w domu, a nie jakieś zalecenia zupełnie nierealne.

No i teraz 3 3 sugestia to jest nie zaleca się unikania alergenów pokarmowych podczas ciąży oraz w trakcie karmienia piersią dzieci bez alergii pokarmowej, czyli mimo że są powiedzmy, starsze rodzeństwo ma alergię no.

My go traktujemy jako oddzielną jednostkę i mama będąc w ciąży z następnym dzieckiem.

Rodząc następne dziecko ma stosować normalną dietę i dopiero jak wystąpią jakieś problemy to ma to eliminować. No i jeszcze kolejne zalecenie, nie stosowanie produktów sojowych w pierwszych 6 miesiącach życia w celu zapobiegania alergii pokarmowej także to są te najistotniejsze dla nas zmiany.

I tu, czyli co my w tym, aze się mamy, wiemy, że mamy nie jedną grupę, niejednorodną grupę pacjentów. Wiemy, że trzeba dla naszych pacjentów terapii precyzyjnej ll właśnie takiej skrojonej na miarę pacjenci wymagają indywidualnego podejścia.

EE a co z pacjentami, którzy są ciężko chorzy, który te EE proste zalecenia? Proste postępowanie nam nie pomaga fill no w tej chwili jest tak, że mamy wiele nowoczesnych leków, no niestety wiele z nich nie jest zarejestrowanych jeszcze w grupie pacjentów pediatrycznych. No ale te te leki mają różne punktu uchwytu immunologiczne LI tutaj wiedząc o różnicach w.

Fenotypie pacjentów z atopowym zapaleniem skóry.

EE no myślę, że w najbliższych latach będziemy w stanie dobrać dla nich odpowiednią terapię szytą na miarę.

Także ja myślę, że to to jest bardzo istotna informacja dla nas, bo nasi pacjenci rosną, no większość z nich wyrasta z atopowego zapalenia skóry.

Ale ten parę parę procentów zostaje i dla tych biednych dzieci, które stają się chorymi, dorosłymi. Musimy mieć jakieś narzędzia, żeby poprawić jakość życia, czy próbować ich wręcz wyleczyć z atopowego zapalenia skóry.

Dziękuję bardzo.