Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego

prof. dr hab. n. med. Michał Matysiak
Wczesna diagnostyka onkologiczna na poziomie gabinetu pediatrycznego ODC. 4/5

Guzy mózgu, nerczak zarodkowy, neuroblastoma

Transkrypcja video „Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego”

Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego, czyli mówiąc potocznie guzy mózgu, to są najczęstsze guzy lite u dzieci. Około 20 25% wszystkich nowotworów to są właśnie te nowotwory, a objawy będą bardzo zależne od wieku dziecka od dojrzałości układu nerwowego, przed zachorowaniem od umiejscowienia guza.

Klinicznie musimy zwrócić uwagę na zespół wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego na zwiększającą się masę guza zaburzenia w odpływie płynu mózgowo Rdzeniowego, zachowanie dziecka, które będzie zmienne w każdym razie odmienne od tego, które było wcześniej powiększanie się obwodu czaszki i rozejście szwów. Jeśli jest to małe dziecko i napięte ćmie objawy wodogłowia, nudności.

Wymioty, bóle głowy.

Guzy pnia mózgu, czyli śródmózgowia mostu i rdzenia przedłużonego, to będą przede wszystkim wymioty, ale także zaburzenia chodu, trudności w mówieniu i połykaniu, osłabienie wzroku, Senność i zaburzenie oto osobowości. Jeżeli nowotwór będzie się zlokalizował WU kącie mórz czkowo Mostowy.

To będziemy mieli nowotwory Nerwu słuchowego typu dzwonienie, buczenie w uszach, zawroty Dołowej Głuchota, a więc takie zupełnie czasem niespecyficzne objawy, które niejednokrotnie umykają pacjentowi.

Gorze półkul mózgowych będą dawały objawy w zależności od tego, gdzie ten guz się będzie zlokalizował, czyli mogą być to zaburzenia pamięci osobowości mogą być zaburzenia psychiczne. To mogą być zaburzenia mowy, rzadko drgawki czy też porażenia jednostronne.

To samo guzy opon, zależnie od położenia guzu. Jeśli mamy guzy w linii środkowej mózgu, to będą przede wszystkim bóle głowy, nudności, obrzęk nerwu Wzrokowego, czyli wszystkie objawy wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego.

Guzy tylnego dołu czaszki to znowu bóle głowy, nudności, zaburzenia chodu albo zmiany w rdzeniu zależą od miejsca tych zmian, a więc znowu wracamy tutaj do wywiadu. Co się działo z pacjentem? Na jakim etapie, w którym momencie?

Nafro blast oma, czyli guz Williamsa beczek zarodkowy to najczęstszy nowotwór złośliwy wywodzący się z nerek.

2 po nerwiak u zarodkowym poza tuszkowy guz lity, szczególnie małe dzieci 2 3 rok życia 20% dzieci w okresie niemowlęcym w około 10 procentach. Guz może być obustronny, może się wywodzić z każdego miejsca w nerce.

Może być jedno ogniskowy, 2 ogniskowy, wiele ogniskowy albo może zajmować całą nerkę.

Loczek Zarodkowy, czyli guz Williamsa, będzie objawiał się pojawieniem się guza w jamie brzusznej, często zupełnie przypadkowo wykrytego. Matka kąpie dziecko dotyka jamy brzusznej i nagle czuję, że tam jest coś, czego on nie powinno być.

Czasami te dzieci mają krwiomocz krwi, NKO mocz czasem nadciśnienie stosunkowo rzadko gorączka. Co możemy zrobić, jeśli taki pacjent zjawi się u nas w gabinecie określić wymiar i położenie guza skontrolować ciśnienie tętnicze, ocenić węzły chłonne, no i sprawdzi, czy są inne guzy i czy u dziecka występują wady wrodzone i takiego pacjenta odesłać do działu Onkologii.

Neuroblastoma, czyli nerwiak zarodkowy współczulny to aż prawie 11% wszystkich nowotworów wieku dziecięcego. To jest najczęstszy poza czaszkowy guz lity u dzieci. Najczęstszy guz rozpoznawany w okresie niemowlęcy znowu częściej u chłopców i jeśli popatrzymy na szczyt zachorowań, to albo poniżej pierwszego roku życia, albo między 2 a 4 rokiem życia.

Neuroblastoma rozwijać się może w każdym miejscu, w którym znajdują się zwoje współczulny, najczęściej w przestrzeni zaotrzewnowej, ale może być też w śródpiersiu.

Przednim dojściu piersią tylnym Przepraszam głównie u niemowlat. Rzadziej będzie w miednicy małej maszy i w tylnym dole czaszkowy.

Ten guz wykrywany jest też często zupełnie przypadkowo. Czasami daje dolegliwości bólowe, czasami mamy krwiaki okularowe, to by oznaczało, że mamy przerzut do oczodołu.

Czasami mamy objawy neurologiczne. Jeżeli doszło do zajęcia kręgosłupa, no i zawsze pojawiają się objawy niespecyficzne, które powtarzałem przy każdym rozpoznaniu nowotworu. Brak łaknienia, spadek wagi, by radość, drażliwość.

Bóle brzuch.

Teraz, jeśli popatrzymy na objawy związane z lokalizacją, to jeżeli guz jest w obrębie oczodołu, to będziemy mieć wytrzeszcz krwiaki okularowe, opadanie powieki, obrzęk, powieki, nadciśnienie, śródczaszkowe, C Danem, Wymioty, nudności, obrzęk tarczy nerwu wzrokowego czy zespół hornera, zmiany w klatce piersiowej dadzą duszność, zaburzenia połykania, zespół żyły głównej górnej, ale także zespół hornera.

Natomiast w śródpiersiu Dolnym często są te guzy zupełnie bezobjawowo wykrywane, przypadkowo.

Jeśli kurs jest wierny brzusznej, no to będziemy mieli wszystkie objawy związane z przewodem pokarmowym, czyli brak łaknienia, wymioty, ból brzucha, wyniszczenie czy nadciśnienie. Guz zlokalizowany w miednicy będzie dawać zaparcie zaburzenia mikcji wzdęcia, niedrożność czy dolegliwości bólowych.

Zmiany w okolicy przez kręgosłup owej będą powodować bóle pleców, ale także utykanie skoliozę, czasem po jowicze niedowłady kończyn, czasem pęcherz neuro Genny.

To Wszystko zależy od tego, gdzie ten guz będzie się znajdować. Będziemy mieli powiększone węzły chłonne, no i także nacieki kości czy powiększonych narządu.