Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Zaburzenia odżywiania. Na co zwócić uwagę - psychologia słowa

dr Małgorzata Majewska
Zaburzenia odżywiania u dzieci ODC. 1/1

Jak rozmawiać z dzieckiem, aby uświadomić mu potrzebę zmiany nawyków żywieniowych?

Transkrypcja video Zaburzenia odżywiania u dzieci odcinek 1 

 

00:00:00 

 

00:00:02 

 

00:00:02 

 

00:00:17 

Dzień dobry, nazywam się Małgorzata Majewska i od ponad 15 lat zajmuje się językiem w psychologii. 

00:00:23 

 

00:00:23 

EE doktorat pisałam o tym, jak ludzie się umniejszają LI wtedy, kiedy pisałam doktorat, to miałam okazję też zbierać materiał językowy w katedrze terapii rodzin w Krakowie i też obserwować dzieci. Wtedy głównie dziewczynki. Wiem, że teraz trochę proporcje się zmieniły z oddziału zaburzeń odżywiania to były głównie dziewczynki chore na anoreksję. Natomiast myślę, że te wnioski językowe, które wtedy F Ilm mogłam. 

00:00:55 

Wys moc ich wypowiedzi. 

00:00:57 

Mmm też dotyczą innych zaburzeń odżywiania, choćby bulimii EE czy ortoreksja Fill i teraz czym jest zaburzenie odżywiania? Może powiedzmy, jakby z takiego mojego komunikacyjnego punktu widzenia zaburzenia odżywiania to jest oczywiście taka sytuacja, kiedy dziecko je nieadekwatnie do tego, ile potrzebuje, albo za mało, albo za dużo i kiedy jedzenie pełni innym funkcje niż żywieniową. 

00:00:58 

 

00:01:28 

To znaczy na przykład, kiedy dziecko zajadę? 

00:01:30 

 

00:01:30 

Łucję, kiedy dziecko znajduje takie poczucie, eee, wiecie państwo rozprężenia jak zje paczkę chipsów, prawda? Myślę tu o kompulsywnym jedzeniu albo ewentualnie w momencie, kiedy dzieje się coś trudnego, dziecko sięga po jedzenie, ale wydaje mi się, że warto w tym kontekście też wskazać państwa uwagę, czy skierować państwa uwagę na sytuację, kiedy dziecko ma jedzenie w domenie nagrody. 

00:01:53 

 

00:01:54 

To jest chyba trochę taka spuścizna po pokoleniu poprzednim. 

00:01:59 

EE, ja przynajmniej byłam tak wychowywana, że kiedy działo się coś ważnego w moim życiu, to później rodzice mówili, chodźmy na lody albo tym razem zasłużyłaś na duże lody i tak dalej i tak dalej. 

00:02:08 

Fill i teraz dla mnie jak byłam chowana, to jedzenie słodyczy było formą nagrody i mówię o tym dlatego, że ten typ tego typu elementy będzie słychać w języku, ale znaczy, jeżeli dziecko mówi. 

00:02:23 

 

00:02:24 

Jem cipsy bo wreszcie zasłużyłem, bo nie wiem, jest przerwa. Są ferie szkolne. To ja słyszę, że te chipsy to nie chodzi o czipsy, tylko że czipsy są dla dziecka taką formą robienia sobie dobrze jest ci dobrze, bo się najadasz tak i teraz sytuacja w gabinecie pediatrycznym jest taka przychodzi dziecko i państwo bardzo często podejrzewam, już widzicie, szczególnie w przypadku otyłości. 

00:02:50 

Problem z jedzeniem, no ale też w przypadku anoreksji. No również on jest dosyć widoczny. No i teraz pojawia się pytanie bardzo zasadne. 

00:02:50 

Problem z jedzeniem, no ale też w przypadku anoreksji. No również on jest dosyć widoczny. No i teraz pojawia się pytanie bardzo. 

00:03:01 

Btw, kontekście też tego wszystkiego, co mówi się o body shayning obwody pozytyw ll w ogóle o zatwierdzaniu, jak rozmawiać z małym pacjentem ewentualnie jest rodzicami pacjenta, żeby żeby tak naprawdę. 

00:03:17 

Ja bym powiedziała uczynić uaktywnią. 

00:03:21 

Idź uruchomić w nim sprawczość do tego, żeby coś z tym. 

00:03:25 

Zaburzeniem odżywiania zrobił. 

00:03:27 

Bo wiecie państwo. 

00:03:28 

 

00:03:29 

To, że ktoś dziecko jest otyłe albo dziecko jest za szczupła, widać gołym okiem i teraz jakby zawsze, kiedy słyszę takie pytanie. 

00:03:37 

No ale to przecież dlaczego mam mu nie mówić, że jest gruby? Jak jest gruby, to ja zawsze odpowiadam, dobrze to pokaż mniej osoby otyłej, która nie ma świadomości, że jest otyła, które świat na każdym kroku nie informuje o tym, że coś z nią nie tak, że nie pasuje do wyobrażeń. 

00:03:52 

Ja językoznawcą. 

00:03:54 

 

00:03:55 

Zachęcam państwa do czegoś innego do zastanowienie się jak mówić, jak rozmawiać o tym widocznym problemie, żeby ktoś chciał z nami współpracować, chciał stworzyć wspólny front walki i żeby potraktował nas jako powiedziała sojusznika w walce z nadwagą czy z zaburzeniami odżywiania, a nie jako kolejną osobę, która wytyka. 

00:04:20 

 

00:04:21 

Która wskazuje pewien brak, która mówi coś z tobą nie tak, bo jeśli za gruby za chudy, no, czyli bym powiedziała, że w rozmowie czy WU w czasie wizyty z pacjentem, który cierpi na zaburzenie z pacjentką, która cierpi na zaburzenie odżywiania, najważniejsza jest nie racja, bo teraz jest oczywista. Nadwaga jest chorobą. 

00:04:32 

 

00:04:32 

 

00:04:45 

Tylko relacja. Jak zbudować tą relację, żeby mały pacjent chciał współpracować i też pierwszym takim krokiem, do którego bardzo państwa zachęcam, to jest takie poprowadzenie rozmowy, żeby temat kompulsywnego objadania albo na przykład anoreksji wyszedł ze strony pacjentka pacjenta Pacjentki, to znaczy, żeby to słowo po raz pierwszy padło, bo wiecie państwo, słowa mają taką magię. 

00:04:48 

 

00:05:13 

A, że jeżeli coś ma nazwę, to równocześnie jakby jest taką zgodą na zaistnienie tego czegoś dla w naszym świecie. 

00:05:20 

 

00:05:24 

To znaczy, jeżeli przychodzi do państwa bardzo, bardzo. 

00:05:26 

Otyła osoba i. 

00:05:28 

Opowiada o swoich zaburzeniach czy o swoim nie wiem kłopotach ze zdrowiem? 

00:05:32 

Pomijając aspekt otyłości, to ja moje językoznawcze ucho mówi, on nie chce tego i ona nie chce tego widzieć. 

00:05:40 

Ona tak sobie konstruuje wizję świata, żeby ta otyłość średnie nie pojawiła i teraz w momencie, kiedy takiej osobie, która mówi, że ją boli, kręgosłup wysiadają i nerki ma problemy z tym z tym z tym my powiemy, bo jesteś gruba. Już pomijając samą konstrukcję, jesteś gruba. To zobaczcie. W tym świecie nie ma miejsca na. 

00:05:54 

 

00:06:00 

 

00:06:00 

 

00:06:00 

O tym, jak kategorię na słowo otyłość i ta osoba natychmiast tam się zablokuje. To nie jest kwestia otyłości. To jest kwestia. Nie wiem. 

00:06:08 

Zaburzenia w tarczycą? Nie wiem cukrzycy czegoś czegoś czegoś, a ona nam się zablokuje. To jest cała tajemnica. Polega na tym, jak zrobić, żeby tutaj stworzył się wspólny świat. Wspólny świat się stworzy wtedy, kiedy pacjent, pacjentka będą zgody na taką. 

00:06:24 

Rozmowy, a zgodę na taką rozmowę jest właśnie wspomnienia, albo pani doktor. 

00:06:29 

 

00:06:29 

Panie widzi, że nie wiem trochę mnie za dużo, bo chciałabym ze Szczuple Cialo, bo chciałbym ze szczuple być, prawda. 

00:06:34 

Chciałabym coś z tym zrobić, albo mam świadomość, że jem za mało, no to jest żyli w języku. Pojawi się taka konstrukcja. 

00:06:41 

Na przykład chciałabym za szczupla cire i lekarz widzi podstawy do tego, żeby ll. Może to odchudzanie ma sens jakby uzasadnienie merytoryczne, to wtedy znowu wybaczcie państwo, jeszcze nie zasypujemy radami. 

00:06:56 

Na razie spróbujmy pytaniami. 

00:07:00 

Sprawić, żeby pacjent pacjentka chciał więcej opowiedzieć. 

00:07:03 

 

00:07:04 

Czyli mówimy samo przyznałeś, że masz kłopot nadwagą, jak myślisz, co jest tego przyczyną? 

00:07:11 

No albo sam przyznałeś, że za mało już powinnaś więcej jeść, jak myślisz, albo w którym momencie zorientowałeś się, że jesz za mało za dużo i teraz właśnie państwo? 

00:07:11 

 

00:07:22 

Pytanie, w którym momencie zorientowałeś się, jest czymś comy? Wiem, że go znasz. Tę nazywamy quot ćwiczeniem, prawda? Czyli jak taka kotwica? 

00:07:30 

Łapiemy jakiś D. 

00:07:32 

 

00:07:32 

Ale to hades kotwica czasowa, w którym momencie zorientowałeś da? Taką kotwicą może być pytanie, po czym poznałeś albo kiedy się zorientowałeś, prawda, albo opisz sytuacje, w których masz poczucie, że zaczynasz za dużo jeść albo spróbuj napisać scenariusz, kiedy się u Ciebie zaczyna ten moment, kiedy zaczynasz jeść za dużo i teraz zobaczcie państwo, co robimy ten ta kamera w języku idzie coraz bliżej, bliżej bliżej, pytając o szczegóły. 

00:08:03 

Mały pacjent oswaja trudne zapewnia dla siebie temat i nie więcej szczegółów, tym on się będzie czuł bezpiecznie. 

00:08:07 

 

00:08:11 

 

00:08:11 

 

00:08:12 

I teraz, w momencie, kiedy my go pytamy, oczywiście wiadomo, że na końcu rozmowy państwo jako lekarza, lekarki, państwo podejmiecie decyzję, czy wprowadzacie farmakologię i tak dalej i tak dalej. 

00:08:22 

To jest państwa robota, ale cała tajemnica wydaje mi się udanego udanej współpracy. No bo jednak tracenie wagi szczególnie myślał o otyłości jest bardzo trudnym i długotrwałym procesem. I tak naprawdę no chodzi nam o zmianę nawyków, a nie o to, żeby jednorazowo pacjent czy pacjentka ze szczupla Lee cała tajemnica polega na tym. 

00:08:39 

 

00:08:42 

Żeby zbudować coś, co się w języku nazywamy? Solidarnościowe, czyli, że my jesteśmy contr. 

00:08:48 

Ten problem, który jest zewnętrznym my solidarnościowe, jak sama nazwa wskazuje, buduje się głównie liczbą mnogą, czyli na przykład mały pacjent mówi, No pani doktor, ja bym chciała deszczu pleć, a państwo odpowiadacie, jak myślisz, co możemy razem z tym zrobić? 

00:08:49 

 

00:09:03 

Całą resztę zrobić, to mogę ja zrobić i tak dalej i tak dalej i teraz zobaczcie to my to możemy. 

00:09:08 

 

00:09:08 

Robić to już na poziomie gramatyki. Mówienie małym pacjentowi Jestem stobą z tym trudnym. Buduje nam wspólnotę. To już nie solidarnościowo. 

00:09:19 

Po pierwsze po 2 sprawczość, czyli pytania pod tytułem Aco sam jakby ty postanowiłaś zrobić mówi, że nie będziesz jadł chipsów na przykład albo mówisz, że nie będziesz jadł słodyczy, to wtedy to umówmy się, że nie jest to już 2 tygodnie. 

00:09:33 

 

00:09:34 

Ale umówmy się, że jak zjesz, to sobie zapiszesz dzienniczków, a teraz zobaczcie państwo te 2 tygodnie. To jest ta Rama czasowa. 

00:09:42 

Łatwiej nam wytrzymać z czymś trudnym 2 tygodnie, niż obiecać sobie, że do końca życia nie utkniemy lodów czekoladowych i znowu zobaczcie państwo my co cwiczymy to dziecko, czyli wrzucamy coś konkret. 

00:09:55 

 

00:09:55 

Psychologia pokazuje, że nawyk plus minus konstruuje się 21 dni, ale może dla małego pacjenta to ostra długi okres czasu może trzeba mu krótszy wyznaczyć. To już państwo bardziej czujecie, znając indywidualnie pacjentów fill. Natomiast takie kotwiczenie zobaczcie, sprawia, że problem poziomu ogólnego nadwaga otyłość Jestem gruby, Jestem gruba. 

00:10:21 

Przechodzi na konkretne działania poprzez 2 tygodnie. Nie jesz słodyczy, to umówmy się, że jeżeli zjesz, to zapiszesz. 

00:10:30 

Prawda? To umawiamy się, że codziennie idziesz z psem pół godziny na spacer. No to jest właśnie umawiamy się. 

00:10:37 

My solidarnościowa, o czym codziennie na spacer mamy kotwiczenie czasowe. To jest pierwsza sprawa. 2 sprawa czym jest body shaming? Na czym w ogóle polega Wstyd? Wstyd to jest taka emocja w nas. 

00:10:37 

 

00:10:51 

 

00:10:52 

 

00:10:52 

 

00:10:52 

Która pojawia się wtedy, czy ja, kiedy odczuwamy Wstyd, to tam jest taki lęk ukryty, który mówi, jeżeli dowiesz się o mnie, to czego ja się wstydzę, to mnie wykluczyć ze Wspólnoty pan już ogromne decyzje jest ogromny. 

00:11:07 

Lęk przed wykluczeniem najbardziej pierwotny. Każdy z nas chce przynależeć tak i teraz jeżeli dotyka to tej naszej potrzeby tego naszego lęku, to my zrobimy Wszystko, żeby nie zostać wykluczonym. Dlatego rzeczy wstydliwe, ukrywane i teraz cała ta. 

00:11:22 

Palenica, czy wydaje mi się taka sztuka rozmawiania z pac? 

00:11:25 

 

00:11:25 

Pamiętam z zaburzeniami odżywiania. To jest sprawienie, żeby to, co do tej pory było wstydliwe dla niego w relacji z nami takie przestało być, ale czasem na przykład pomaga przytoczenie, statystyki i powiedzenia. 

00:11:39 

Słuchaj, młody człowieku, nie tylko ty przytyłaś w pandemii. Statystyka pokazuje, że w Twojej grupie wiekowej nie wiem średni przyrost wagi to było 7 10 kg. 

00:11:51 

 

00:11:51 

Statystyka autorytet, czyli badania naukowe pokazują, że w momencie, kiedy uruchamiają się hormony, to wahania wagi u nastolatków są większe. 

00:12:04 

Fill i teraz właśnie państwo to są takie zewnętrzne punkty odniesienia, statystyka, badania naukowe, autorytet, pan doktor Iksiński powiedział to i to i teraz to nam dają zewnętrznego punktu odniesienia. 

00:12:15 

 

00:12:15 

Sprawiają, że dalej czujemy, mimo na przykład nadwagi, że mamy prawo przynależeć, że jeżeli normą jest, że dziewczynki, które zaczynają miesiączkować, mają większe wahania wagi, no bo te hormony szaleją tak to takiej dziewczynce łatwiej się jest odnaleźć w grupie dojrzewających dziewczynek, niż jak wrzuci swoją nadwagę w domenę wstydu i odetnie się od tego, bo my mamy taką tendencję, że to, czego się wstydzimy, po prostu o tym nie mówimy. Czyli powiedziałabym popo zamys po solidarnościowym D. 

00:12:45 

 

00:12:45 

2 rzecz to jest zachęcanie, czy stworzenie na tle bezpiecznej przestrzeni, żeby pacjent mówił o obszarach wstydu. To jest 2 rzecz, natomiast 3 rzecz, która wydaje mi się bardzo, bardzo ważna. 

00:12:57 

To jest też fill, jakby uruchamianie wy dziecku ll takiego takiej potrzeby. 

00:13:05 

Mówienia o tym. 

00:13:07 

Pamiętacie państwo język ma funkcję oswajania? Im więcej mówimy o tym, co nas trudne, tym to coś staje się. 

00:13:14 

 

00:13:14 

Bym powiedziała częścią nas tak takim elementem tożsamości powiedzieliby psychologowie. Prawda? W momencie, kiedy ja nazywam, to ja widzę, że to jest część mnie. 

00:13:23 

Wiem, to może być kompulsywne odżywianie, to może być na przykład nie wiem. Branie środków Przeczyszczających powszechna rzecz u Młodzieży To może być na przykład prowokowanie wymiotów i tak dalej i tak dalej i teraz im więcej o tym mówimy, tym to coś staje się czymś jakby takim konkretnym. 

00:13:42 

 

00:13:42 

A w momencie, kiedy my to widzimy jako konkretną rzecz, to możemy coś z tym zrobić. 

00:13:48 

Natomiast najgorsza sytuacja jest taka, kiedy my odsuwam od siebie problem, wrzucamy go w domenę wstydu, a udajemy, że go nie ma. 

00:13:58 

Wiecie państwo, im bardziej jesteśmy odcięci od trudnego tym, co trudne w nas narasta i musi wypłynąć w jakiś inny sposób, choćby przyrostem was. 

00:14:06 

 

00:14:07 

W czasie wizyty w gabinecie małego pacjenta z oczywistych powodów towarzyszą mu rodzice i teraz no czasem widać, że nadwaga to nie jest problem wyłącznie dziecka, ale problem. 

00:14:19 

No systemu rodzinnego, jeżeli przychodzi mama, Tata z dużą nadwagą i dziecko również ma nadwagę, to możemy fill podejrzewać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że sposób odżywiania się w domu no sprzyja sprzyja nadwadze. Teraz wiecie państwo. 

00:14:37 

To jest też tak, że każdy z nas chce być najlepszym rodzicem na świecie. 

00:14:40 

 

00:14:41 

Nie ma trudniejszej sytuacji niż dla matki, niż usłyszeć, że jest złą matką, bo jej dziecko ma nadwagę w towarzystwie swojego dziecka. 

00:14:51 

W związku z tym pojawia się jakby takie pytanie, jak rozmawiać też z tymi rodzicami w Il, żeby oni się ze sobą czuli bezpiecznie jazdy strony docenili powagę sytuacji. 

00:15:01 

 

00:15:02 

I ja sobie myślę, że w taki w takim takie. 

00:15:06 

Sytuacji warto mówić na przykład o pewnych ogólnych mechanizmach. To znaczy, jeżeli widzicie państwo bardzo otyłą mamę czy tatę, to na przykład można powiedzieć o teorii nagrody, że są ludzie, dla których jedzenie jest nagrodą i tak dalej i tak dalej. 

00:15:19 

I teraz właśnie państwu mówienie ogólnie o problemie nie zagraża twarzy mamy czy taty, bo nie mówimy ty masz to w domenie nagrody. Natomiast nazywając problem my podpowiadamy trochę tej kobiecie, bo ona może powiedzieć wie pan co ja chyba tak mam. 

00:15:36 

I teraz, w momencie, kiedy ona powie, czy on wie Pan co ja chyba tak mam, to my już mamy. 

00:15:40 

 

00:15:41 

Tam tam kotwicę do do wspólnego dialogu i wtedy nie mówimy, a skoro pani tak ma, to proszę tego nie robić, bo konia z rzędem temu kto usłyszał nie pali przestał palić, tylko mówimy, skoro pani rozpoznaje się w tej sytuacji, jak Pani myśli, jak można by to zmienić? 

00:15:59 

I to jest właśnie państwo. W tych pytaniach jest taka taki mechanizm szanowania twarzy banie zagrażania twarz, nie wytykania panie złą matką, panie złym ojcem, bo dziecko jest grube. 

00:16:12 

Tylko eee jakby. 

00:16:13 

Traktowania pytania sprawiają, że 2 osoba czuje się potraktowana podmiotowo i. 

00:16:19 

 

00:16:20 

Mam wrażenie, że jest partnerem rozmowy, no jeżeli tam, a z dużym prawdopodobieństwem tagiego 100 osób, które mają zaburzenia odżywiania u dorosłych, jest tam jakaś jakieś deficyty, nie wiem zaniżone poczucie własnej wartości. Problem z uważnością w życiu i tak dalej. Jeżeli my pozwolimy tej osoby poczuć się partnerem dialogu. 

00:16:42 

To nie będzie współpracować, natomiast jeżeli my będziemy kolejnymi, którym powie wykaże kolejny brak, to prawdopodobieństwo odcięcia się tak zwanego stupor tu jest ogromny i wtedy my tracimy i mamy małego pacjenta. 

00:16:42 

 

00:16:55 

I tak naprawdę mimo najszczerszych chęci i wiedzy merytorycznej, co należy robić, jeżeli jest blokada w relacji po merytoryka nie dochodzi do głosu. Tak to niestety działa o tym bardzo dużo mówił taki psycholog amerykański Gordon. 

00:17:11 

Że jeżeli jest, jeżeli mamy porządek na poziomie rewelacyjnym, to dopiero jest szansa na usłyszenie merytoryczne. 

00:17:17 

 

00:17:18 

Natomiast jeżeli jest jakikolwiek zaburzeń na poziomie regulacyjnym, a zobaczcie państwo, to zaburzenie może być między mną, a moim rozmówcą, ale ono może być też w moim rozmówcy. 

00:17:28 

Jeżeli on ma zaniżone poczucie własnej wartości i ma przekonanie na przykład, że jest głupi, a pan doktor, pani doktor mądra, to już macie państwo asymetrię komunikacyjną i teraz każda wasza uwaga merytoryczna. Zostałem. Jest dużym prawdopodobieństwem odebrana rewelacyjnie. 

00:17:44 

 

00:17:44 

Pan doktor między, że jest tam głupia i tam umknie istota natomiast dzielimy poprzez pytania. Sprawimy, że ta osoba poczuje się partnerem. 

00:17:53 

To wówczas duże prawdopodobieństwo, że otworzy się na to, co chcemy przekazać. Istego dialogu wyjdzie zostanie uruchomiona sprawczość tej osobie i wyjdzie konkretne działanie służące ogólnemu dobru. 

00:18:07 

Także w tej bym powiedziała, yy trudnej sytuacji, ponieważ teraz no idzie wiosna. 

00:18:12 

 

00:18:12 

A kobiet trwa już bardzo długo i tych dzieci otyłych na pewno będzie dużo większa ilość dzieciaki siedzą w domu, tym bardziej większość bym powiedział o uważności i ostrożności od nas dorosłych. 

00:18:24 

Wymaga rozmowa z nimi, żeby nie czuli, że ich wyklucza mu, ale że im kibicujemy w czymś, co jest bardzo trudne, mianowicie z tym, żeby jedzenie służyło do karmienia ciała, a nie karmienia emocji, niekochanych. Dziękuję bardzo. 

00:18:43 

 

00:18:45 

 

00:18:45 

 

00:18:45 

 

00:18:45 

 

00:18:45 

 

 

Podobne materiały