Leczenie w fazie ostrej choroby

prof. dr hab. n. med. Magdalena Figlerowicz
Covid – 19 u dzieci ODC. 3/5

Opieka ambulatoryjna i hospitalizacja. Kiedy osocze ozdrowieńców jest skuteczne?

Transkrypcja video „Leczenie w fazie ostrej choroby”

Szanowni Państwo, chciałabym kontynuować wykład dotyczący COVID 19 u dzieci. Magdalena fiedler Owicz, klinika chorób zakaźnych neurologii dziecięcej w Poznaniu. Teraz chciałabym tą część poświęcić leczeniu COVID 19 u dzieci leczeniu w tej fazie ostrej choroby.

Wy powstaniu rekomendacji dotyczących leczenia dzieci. Bardzo istotną rolę odegrały rekomendacje, które powstały w polskim towarzystwie epidemiologów i lekarzy chorób zakaźnych. Zostały one opublikowane bardzo wcześnie, bo już w marcu 2020 roku i są uaktualniane systematycznie. Fill te rekomendacje pozwoliły również nam pediatr om stworzyć l.

Nasze pediatryczne zalecenia fill zalecenia dla dorosłych.

Fill opierają się w zasadzie o podział choroby na 4 główne stadia i zalecenie leczenia podstawowego. Takiego można powiedzieć przyczynowego, jak i wspomagającego L. Podobne w zasadzie zasady należą.

Do obowiązują w pediatrii, jeśli chodzi o stadion pierwsze, to jest stadion bez objawowe albo skąpo objawowe. Taki pacjent może jeszcze być w domu i wówczas podajemy mu leki objawowe. Należy pilnować, aby taki pacjent był dobrze nawodniony, ażeby otrzymywał leki przeciwgorączkowe, ażeby odpocz.

Fill i w zasadzie na tym etapie nie ma wskazań do jakiś bardziej intensywnej terapii 2 stadium. To już jest pełno objawowe i tutaj pacjent wymaga hospitalizacji. Jest to faza namnażania wirusa i ta faza jest bardzo ważna do uchwycenia. Jeżeli pacjentowi spada saturacja poniżej 95% 94 to jest już sygnał, że ten pacjent powinien znalazł znaleźć się w szpitalu.

Są leki, które można stosować w tej fazie ostrej remdesivir osocza ozdrowieńców. Będę jeszcze o tym mówić, ale ich skuteczność jest największa właśnie w tym stadium pełno objawowym choroby.

Później mamy stadium z niewydolnością oddechową. Kiedy już mamy burzec, to kinową, kiedy te poprzednie leki działają słabiej i należy właściwie wytłumić są burze cytokin ową i ostatnie stadium, gdzie pacjent ma niewydolność oddechową. Zawsze pacjent hospitalizowany powinien mieć włączone.

Leczenie przeciwzakrzepowe w tym leczeniu wspomagającym tlenoterapia i nawodnienie.

Mówię teraz bardziej szczegółowo to postępowanie jest dzieckiem, bo to nas dotyczy dziecko bez objawowe L, które fill u, którego rozpoznany zostanie COVID 19 na podstawie wymazu pobranego w związku, na przykład z osobą chorą czy w rodzinie fill w związku z chorobą w rodzinie takie dziecko no może najpierw rodzice zasięgają teleporady i na tym tyle poradzie może się to skończyć, pod warunkiem, że lekarz szczegółowo zbierze Wywiad.

Że dziecko nie ma właściwie żadnych op.

Objawów należy tylko zalecić. Wówczas właściwe nawodnienie, kontrolę, często temperatury ciała, a w razie jakichkolwiek niepokojących objawów kontakt z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej i tutaj należy zapewnić pacjentowi rodzicom taki bezpośredni szybki kontakt, bo jak wiemy u dzieci choroby rozwijają się czasem bardzo dynamicznie.

Dziecko, które ma nawet skąpe objawy ze strony górnych dróg oddechowych, stan podgorączkowy, Katar, ból gardła albo objawy ze strony przewodu pokarmowego powinny już być zbadany przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Należy dokonać pomiaru saturacji.

I taki pacjent powinien otrzymać zalecenia odnośnie właściwego nawodnienia podawania leków przeciwgorączkowych. No i również mieć zapewniony kontakt z lekarzem w sytuacji, gdyby doszło do pogorszenia stanu zdrowia.

Oczywiście lekarz podczas badania przedmiotowego może uznać, że pacjent wymaga hospitalizacji, ale zakładamy, że na tym etapie jeszcze nie jest to koniec.

W sytuacji, gdzie mamy taką takie objawy? Nawet dość słabo wyrażony, ale pacjent należy do grupy ryzyka albo pojawiają się objawy ogólnoustrojowe.

Gorączka przedłuża się powyżej 3 dni. Jest nasilony kaszel. Dziecko jest odwodnione. Mimo próby nawadniania doustnego. Wówczas lekarz oczywiście powinien zbadać pacjenta, zmierzyć saturację i skierować pacjenta do szpitala.

Takiego, który zajmuje się leczeniem pacjentów z COVID 19. Dlaczego tak istotna jest ocena przez lekarza pzu i pomiar saturacji są takie miejsca, które w Polsce, które hospitalizacją dzieci Zkowy 19, ale nie mają zaplecza anestezjologicznego, w tym szpitalu nie ma.

Oddział intensywnej terapii dla dzieci i tutaj fill do jakiego szpitala będzie skierowany pacjent? No tutaj musisz zadecydować lekarz podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie na oceny stanu Zdrowia Dziecka. I właśnie ewentualnie wskazań do przebywania w ośrodku wyższej referenci.

Pacjent, który trafia do szpitala L.

Powinien mieć wykonany komplet badań badania zarówno dotyczą badanie krwi. Tutaj szczególnie istotne odczyny zapalne, parametry krzepnięcia krwi.

Jak również oczywiście podstawowe zupełnie badania jak morfologia, rozmaz badania obrazowe i w zasadzie uważa się, że jeżeli nie ma ewidentnie wskazań do fill klinicznych, do wykonania zdjęcia płuc, to nie ma bezwzględnej konieczności do wykonania czy tomografii komputerowej. Chodzi o ochronę radiologiczną, jeśli jest możliwość wykonania ultrasonografii.

Przez doświadczonego o radiologa to można posłużyć się również tą metodą. Oczywiście przy braku możliwości. No to najczęściej wymagane jest jednak jakiś obrazowanie.

Dalej należy wykluczyć inne przyczyny. L zdarza się, że równocześnie z zakażonym SARS co w 2. Pacjent na ma inny również spóźnienie. Zakażenie rsv wirusem grypy czy Mykoplazma Pneumoniae. Choć zdarza się to niesłychanie rzadko.

I mieliśmy zupełnie pojedyncze przypadki pojedynczych takich pacjentów postępowań i.

Bodziec dla hospitalizowanych go to oczywiście monitorowanie jego stanu, przede wszystkim saturacji, ewentualnie.

Temu terapia parametrów życiowych, modelowanie, jak również nawodnienie, leki przeciwgorączkowe koniecznie należy zastosować heparynę w dawkach profilaktycznych albo leczniczych. Właściwie u większości pacjentów, którzy wymagają hospitalizacji. Antybiotyk w zależności od składników stanu zapalnego i podejrzenia ewentualnie współistnienia innego zakazu.

Mimo tym etapie u dzieci również do rozważenia zastosowanie osocza ozdrowieńców należy tutaj mieć zgodę Komisji bioetycznej.

Osocze przetaczał się zgodnie z grupy grupowo. To musi być osocze, która zawiera wysokie miano przeciwciał neutralizujących anty SARS, co w 2.

EE yy, ponieważ głównym wskazaniem do podania osocza jest są zaburzenia krzepnięcia związku z tym, jeśli przytaczamy z innych powodów, to jednak musimy mieć zgodę Komisji bioetycznej i rodzice muszą no podpisać zgodę na przetoczenie tego osocza dawkowaniu 5 do 10 ml na kilogram masy ciała i jednorazowo ewentualnie przy braku efektu można powtórzyć, no na ogół kontroluje.

Próby skuteczność tego oso to po 3 dniach od podania i jeśli w 2 badaniu 3 czyli po 6 do 9 dniach nie ma efektu, wówczas ewentualnie powtarzamy to metodę leczenia.

Uważa się, że osocze ozdrowieńców jest skuteczne w tej pierwszej fazie. Zakażenia fazie namnażanie wirusa, a więc kiedy mamy pacjenta w stanie ciężkim, krytycznym.

Wówczas ta metoda na ogół już nie przynosi rezultatów. Mieliśmy.

Taką o pacjentkę sześcioletnią dziewczynkę, o której równocześnie Scott 19 rozwinęła się anemia plastyczna. Można być na naszych oczach. Rozwijała się stopniowo super seria ll kolejnych linii komórkowych.

Zastanawialiśmy się, zastanawialiśmy się razem z naszymi ekologami hematologa mi onkologa mi czy u tej dziewczynki fill wirus wy im drukował to ale nie plastyczną, czy też tak naprawdę to była?

Zbieżność czasowe. Niemniej dziewczynka.

No celem leczenia tej amelia plastycznej powinno mieć powinna była mieć przykład przeszczep szpiku, aby cały czas utrzymywały się u niej zakażenie SARS co w 2 i to ją dyskwalifikowało z tej procedury i Unii właśnie zastosowaliśmy po raz pierwszy w Polsce chyba na świecie osocze ozdrowieńców Udziec.

Eeee z dobrym efektem pozbyła się tego zakażenia. W tej chwili jest już po transplantacji szpiku i jest szczęśliwie w domu B pacjent, który trafia do szpitala, a ma niską saturację, a więc jest wymaga planu terapii, jest ciężki, cięższym stanie.

Taki pacjent poza osoczem ozdrowieńców powinien również otrzymać remdesivir, ale to tylko jest zarezerwowany dla pacjentów powyżej 12 roku życia.

I z masą ciała powyżej 40 kg.

EE w innych przypadkach można rozważyć podanie, ale wówczas konieczne jest zgoda Komisji bioetycznej.

I jest to, no poza zastosowanie poza wskazaniami not end etapie też zaleca się podawanie deksametazonu, a ewentualnie wtedy, kiedy rozwija nam się 3 etap, czyli ta dużo cukiniowa podanie leków.

Również hamujących.

Te działanie tych Intel Intel okien to jeden przykład opcji lub zima P, który jest inhibitorem i te loki net 6 randez i wie, że tak jak wspomniałem tam jest Zarejestrowany tylko dla dorosłych i młodzieży w tych określonych wskazaniach osób zapalenie płuc, o których konieczne jest podawanie tlenu.

No sir jest prorokiem ani mógłby klanzy dowego hamującego działanie Polimerazy erena zależnie od 20 wirusowego na Przepraszam.

Próbny film w komórkach przechodzi transformację do aktywnej postaci i jego działanie polega na terminacji dłużej.

Łańcucha erena wirusowego i w związku z tym hamuje namnażanie tego wirusa.

EE vb Sir prze był różne badania i wyniki tych badań jego bezpieczeństwa i skuteczności były opublikowane no w bardzo dobrych dobrych czasopismach fill o tym mamo, że lek jest skuteczny ll, że w zasadzie bezpieczny i daje mało objawów ubocznych, jednak jego zastosowanie jest możliwe.

Wtedy, kiedy, no?

Nie jest zaburzona czynność wątroby i jest istotnie zaburzona. Czynność nerek również wskazaniem. Tak jak mówiłam, jest zapalenie płuc z niską saturację.

No i te ograniczenia wiekowe równocześnie trwały takie dyskusje. Czy remdesivir powinien być stosowany 5 czy 10 dni? Okazuje się, że u większości pacjentów po 5 dniach uzyskuje się poprawę.

Eee porównywalne jest skuteczność porównywalna terapie pięcio i dziesięciodniowego.

Fill, jeśli procent na niewydolność oddechową jest kimś nie niestabilny, trafia na oddział intensywnej terapii. Rozbił i wtedy już nie powinniśmy włączać, chyba że lek ten został wcześniej już włączony.

To można kontynuować się terapię można stosować leki, które stosuje się w tej burzy cytokin owej, a więc inhibitory interleukin można stosować sterydy osocze ozdrowieńców już również nie przynosi efektu, a więc pozostaje.

Te do terapie i leczenie objawowe.

Obudz to kinowej mówimy wtedy, jeśli interleukina 6 czy krotnie przekracza normę, jeśli jest bardzo wysoka ferrytyna czy gwałtownie narasta i wysokie D dimery l wspomniałem parę razy o inhibitory i te Loginy 6 ten lek również można stosować u dzieci tylko za zgodą Komisji bioetycznej, bo jest dla dzieci Zarejestrowany i w tych rekomendacjach dotyczących leczenia dzieci są podane dawki tego leku.

Ale yy to tylko wtedy, jeśli uzyskamy zgodę na wprowadzenie tego leczenia u naszego pacjenta.